Boeing 737 Max, o sursă continuă de stres pentru companie: care sunt riscurile

de: Alexandru Puiu
17 12. 2019

Boeing trece prin cea mai dificilă perioadă din istoria companiei. Acțiunile gigantului sunt în picaj de ceva timp, iar modelul 737 Max nu pare să fie foarte sigur.

Atât de mult au scăzut comenzile pentru modelul 737 Max, încât compania a anunțat că singura soluție, la această oră, implică oprirea completă a producției aeronavei sau reducerea drastică. Primele speculații pe marginea acestui gest radical au apărut în vara acestui an. În luna iulie, conform CNN, Boeing a anunțat că ar putea scoate modelul buclucaș din portofoliu.

Din păcate, aceste vești nu au fost îmbucurătoare pentru investitori. În consecință, s-au vândut multe acțiuni, iar valoarea lor a scăzut brusc. Nu de alta, dar prea puțini mai au încredere că își mai poate reveni. Partea bună este că, cel puțin de fațadă, Boeing nu dă semne că s-ar putea destrăma.

Scandalul a început de la modelul Boeing 737 Max. Toate aeronavele Max 737 au primit ordin să nu mai părăsească solul, după două accidente tragice. Accidentul de lângă Addis Ababa, Etiopia, a curmat 346 de vieți, dar compania era convinsă că aeronava ar putea deveni sigură cu câteva ajustări la nivel software. Din păcate, într-o întâlnire recentă dintre Administrația Federală și Boeing, compania a fost anunțată că nu se pune problema ca aeronavele respective să mai obțină permisiunea de a zbura până la finele anului.

Situația financiară a Boeing s-a înrăutățit și din cauza faptului că, deși acele avioane nu aveau voie să decoleze de nouă luni, producția de exemplare noi a continuat. Administratorii companiei au sperat că vor avea aeronavele în aer până anul viitor, dar nu a fost așa.

Deși este unul dintre cei mai importanți exportatori americani, Boeing trece printr-o perioadă dificilă. Chiar și așa, oficialii au promis că nu va fi vorba de concedieri printre angajații implicați în producția de 737 Max. Va fi totuși vorba de probleme financiare, iar cel mai mult vor avea de suferit furnizorii mici ai gigantului.